Barn trenger ikke å varme opp stemmen for å synge – det er helt naturlig for dem. Men oppvarmingsøvelser kan være fine for å gjøre stemmen mer smidig, få mer styrke, finere klang og bredere register. Oppvarming hjelper oss å synge renere ved at de små sangmusklene blir klargjort til å utføre finmotorikken som trengs til å synge. Vi synger også renere når vi ”skrur på ørene” og lytter bedre til akkompagnementet og andre sangere. Oppvarming hjelper på fokus og konsentrasjon ved å sette oss i sangmodus. Vi bruker altså oppvarming for å gjøre både hode, kropp, stemme og ører klare.


5 tips til rask oppvarming

  • Lek at dere går på ski, driver med kick-boxing, hopp eller dans, lek at dere er katter som strekker på kroppen, mjauer og slikker på potene, eller bare rist på kroppen og strekk dere alle veier
  • Gjør store grimaser mens du lager rare lyder som alle hermer: mmmmm… oæææ… jåååå…
  • Stå høyreist på begge ben og tenkt at hodet er en heliumballong, og slapp av i knær, armer og kjeve
  • Pust dypt inn gjennom nesa, helt ned i magen - og ut gjennom munnen
  • Syng en enkel barnesang, for eksempel ”Fader Jakob”. Velg ulike starttoner og syng sangen både lysere og mørkere så hele stemmen blir varm. Tenk at dere skal synge med forskjellig karakter, som glad, trist, beroligende, spent, selvsikker etc. Syng gjerne også i kanon for å skjerpe fokus og trene lytteevnen.
 

Marianne T. Knutsen forteller og viser hvorfor og hvordan du kan varme opp kroppen og stemmen i klasserommet. De fleste elevene synes dette er veldig gøy!

 

Flere metodiske tips og instruksjons-videoer finner du i ressurs-portalen som åpner i august 2017. Les mer