Om Syngende skole

FB_VoksenSkole2017_LarsOpstad_116_cropped.png

Hva er en Syngende skole?

Syngende skole er en nasjonal satsing på sang rettet mot elever i norsk grunnskole, og er et av programmene under Krafttak for sang. Syngende skole utvikles og driftes av Musikk i Skolen. Inspirasjonskilden for satsingen er det britiske sangprogrammet SingUp. Tidligere var det kun mulig å bli en Syngende skole ved å søke om å være satsingsskole. Fra og med skoleåret 2017-18 ble det åpnet for at alle skoler kan bli Syngende skoler. Det er fortsatt mulig å søke om å være satsingsskole.

Målsetting

Vi ønsker at dagens generasjon barn og unge skal få anledning til å bli kjent med og utvikle sin egen stemme og få et felles repertoar de kan eie resten av livet.
Sangaktiviteten bidrar til en styrket identitetsfølelse og til å bygge en mer bevisst og stødig kulturell grunnmur.

Syngende skoler jobber for å forankre sangen som en naturlig og aktiv del av skolehverdagen til alle eleveneDet skjer gjennom: 

  • At skolen skaper en positiv holdning til sang
  • Å styrke sang som et aktivt virkemiddel for et bedre skole- og læringsmiljø
  • Å gi lærerne de metodiske verktøyene de trenger for å kunne sette i gang sang
  • At skolen etablere permanente systemer for å sikre daglig sang for alle skolens elever
 
 
Syngendeskole_Ilaskole2015_LarsOpstad_017.jpg

Hvorfor Syngende skole?

Sang kan bidra til et mer positivt læringsmiljø, til bedre psykisk helse for den enkelte og til et mer inkluderende psykososialt miljø. Forskning peker på at sang og felles musisering har positiv effekt både på kognitive prosesser, språkinnlæring, hukommelse, motivasjon og psykisk helse. Gjennom sangen skapes også tradisjoner som blir felleseie for alle barn og voksne på skolen – uansett sosial eller geografisk bakgrunn og alder. Ikke minst er det viktig at både elever og lærere får et sunt og bevisst forhold til sin egen tale- og sangstemme.

 

Syngende skole i praksis

Hovedmålet for Syngende skole er å forankre sangen som en naturlig del av skolehverdagen. For å oppnå dette har utarbeidet en modell basert på syv momenter som utgjør den praktiske gjennomføringen av programmet. Ved å gjennomføre disse syv momentene vil skolen oppnå både en positiv holdningsforandring til sang hos elever og lærere, og få de nødvendige metodiske verktøyene som trengs for å beholde sangen som en aktiv del i skolens liv. 

     
     

    De 7 momentene

    • Forankre prosjektet hos ansatte og elever
    • Kompetanseheving for lærere og elever
    • Organisere daglig sang for alle elever
    • Systematisere skolens samlede sangaktiviteter og tradisjoner
    • Etablere skolens repertoar
    • Samhandle med andre kulturaktører i lokalmiljøet
    • Profilere prosjektet internt og eksternt
    BT2B0446_cropped.png

    Bli en Syngende skole

    Å bli en Syngende skole er å si ja til en endringsprosess for å gjøre sang til en levende del av skoledagen for alle elever. Med motiverende lærerkurs og innføring av sangambassadører i klassene senkes terskelen for å la barna synge, også for de lærerne som ikke er komfortable med å synge selv.

    Les mer om priser og hva skolen får ved å bli en Syngende skole.


    Syngende skoler 2017/2018

    I de tre første årene har Syngende skole - programmet vært en satsing for utvalgte skoler som har søkt om deltagelse. Fra skoleåret 2017/2018 er satsingen utvidet og omfatter nå også skoler som gjennomfører programmet på egenhånd. Totalt finnes det for tiden 56 Syngende skoler fordelt på 17 fylker og 45 kommuner.

    Satsingsskoler er markert med (S)

    Buskerud:
    Sundvollen oppvekstsenter (S), Hole
    Skavanger skole (S), Kongsberg
    Åsen skole, Mjøndalen

    Akershus:
    Hebekk skole (S), Ski
    Finstad skole, Ski
    Eiksmarka skole, Bærum
    Vestby skole, Vestby
    Brønnerud skole, Ås
    Framtun skole, Auli
    Bjørnemyr skole, Nesodden
    Mellom-Nes skole, Asker

    Hordaland:
    Fusa skule (S), Fusa
    Eikelandsosen skule (S), Fusa
    Strandvik Montessori (S), Fusa
    Ågotnes skule (S), Fjell
    Samnanger barneskule (S), Samnanger
    Ostereidet barneskule (S), Lindås
    Fedje skule, Fedje
    Valen skule, Kvinnherad
    Bjørndalsskogen skole, Bergen
    Landro skule, Fjell
    Møhlenpris oppveksttun, Bergen

    Rogaland:
    Grøne Bråden skole, Eigersund
    Madlavoll skole, Stavanger
    Ganddal skole, Sandnes

    Finnmark:
    Sørvær Oppvekstsenter, Hasvik
    Pasvik skole, Sør-Varanger

    Troms:
    Manndalen skole, Kåfjord
    Mellembygd Kultur- og oppvekstsenter, Målselv

    Sør-Trøndelag:
    Byåsen skole (S), Trondheim
    Ila skole, Trondheim
    Sørborgen skole, Klæbu
    Bispehaugen skole, Trondheim
    Byåsen videregående skole, helse- og oppvekstavdelingen, Trondheim

    Nord-Trøndelag:
    Skatval skole (S), Stjørdal
    Kvislabakken skole, Stjørdal
    Halsan barneskole, Levanger
    Røyrvik Oppvekstsenter, Røyrvik
    Otterøy skole, Namsos

    Telemark:
    Grenland Kristne skole, Skien

    Hedmark:
    Hamar Montessoriskole, Hamar

    Oslo:
    Voksen skole (S), Oslo
    Lindeberg skole, Oslo
    Møllergata skole, Oslo

    Østfold:
    Bytårnet skole (S), Moss
    Askimbyen skole (S), Askim
    Trara skole (S), Fredrikstad

    Møre og Romsdal:
    Volsdalen skole (S), Ålesund
    Dalabrekka skole, Kristiansund
    Batnfjord skule, Gjemnes

    Sogn og Fjordane
    Førde barneskule (S), Førde
    Norane Oppvekstsenter, Sogndal

    Vest-Agder:
    Årnes skole (S), Lyngdal
    Vanse barneskole (S), Farsund

    Oppland:
    Søre Ål (S), Lillehammer

    Nordland:
    Lamarka skole, Sortland